بایسته‌های تقویت ظرفیت‌های حقوقی ناظر به اتخاذ سیاستِ اجرایِ تحریم‌های بین‌المللی علیه ارتکاب جنایات فناورانه از سوی تروریست‌ها در سکوهای مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اراک، اراک، ایران

10.22084/qjpla.2025.31386.1036

چکیده

 تحریم‌های بین‌المللی علیه ارتکاب جنایات فناورانه توسط تروریست‌ها در سکوهای مجازی، یکی از چالش‌های پیچیده و نوظهور در حقوق بین‌الملل به‌شمار می‌آید که تحلیل و ارزیابی دقیق ظرفیت‌های حقوقی موجود در این حوزه امری ضروری است. با توجه به گسترش روزافزون تهدیدات فناورانه و استفاده فزاینده از اینترنت و سکوهای مجازی برای ارتکاب جنایات تروریستی، جامعه بین‌المللی به دنبال راهکارهایی برای مقابله با این تهدیدات و محدودسازی فعالیت‌های تروریست‌ها در سکوهای مجازی است. در این زمینه، تحریم‌های بین‌المللی علیه اشخاصی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در ارتکاب جنایات فناورانه تروریستی نقش دارند، به‌عنوان ابزار مؤثری برای مقابله با این تهدیدات شناخته می‌شود. با این حال، چالش‌های حقوقی متعددی در زمینه تحریم‌های بین‌المللی وجود دارد؛ از جمله دشواری‌های شناسایی و ارزیابی دقیق ارتکاب جنایات فناورانه توسط تروریست‌ها، هماهنگی میان کشورها، شیوه‌های اعمال تحریم‌ها و رعایت حقوق بشر در فرآیند اجرای این تحریم‌ها. این مسائل باید در تدوین و اجرای یک چارچوب حقوقی مؤثر و جامع موردتوجه قرار گیرند. در این راستا، نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای عضو، در تلاشند تا قواعد و دستورالعمل‌های لازم برای اعمال تحریم‌های مؤثر علیه افراد و گروه‌های تروریستی و جنایات فناورانه آنان در سکوهای مجازی تدوین کنند. با این حال، هنوز چالش‌هایی همچون فقدان شفافیت، وحدت رویه و هماهنگی در اجرای این تحریم‌ها وجود دارد که ایجاب می‌کند همکاری‌های بین‌المللی تقویت شده و ساختار حقوقی موجود مورد بازنگری قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Imperatives for Strengthening Legal Capacities Regarding the Implementation of International Sanctions Against Technological Crimes Committed by Terrorists on Virtual Platforms

نویسنده [English]

  • Peyman Namamian
Associate Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Arak University, Arak, Iran
چکیده [English]

 International sanctions against the commission of technological crimes by terrorists on virtual platforms constitute one of the complex and emerging challenges in international law, requiring a precise analysis and evaluation of the existing legal capacities in this area. Given the increasing technological threats and the growing use of the internet and virtual platforms to commit terrorist crimes, the international community is seeking strategies to address these threats and limit the activities of terrorists on virtual platforms. In this context, economic, financial, and trade sanctions against individuals directly or indirectly involved in the commission of technological terrorist crimes are recognized as an effective tool to counter these threats. However, several legal challenges exist regarding international sanctions, including difficulties in identifying and accurately assessing the commission of technological crimes by terrorists, coordination among states, methods of enforcing sanctions, and ensuring the protection of human rights during the implementation of these sanctions. These issues must be addressed in the development and implementation of an effective and comprehensive legal framework. In this regard, international organizations such as the United Nations, the European Union, and other member states are working to establish the necessary rules and guidelines for the effective imposition of sanctions against individuals and terrorist groups involved in technological crimes on virtual platforms. However, challenges such as a lack of transparency, consistency, and coordination in enforcing these sanctions still persist, necessitating enhanced international cooperation and a revision of the existing legal structure. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technological Crimes by Terrorists
  • Virtual Platforms
  • International Sanctions
  • Virtual Platform Security
[1] خالقی، ابوالفتح و ثقفی، پریسا (1401). تحریم اینترنتی: کنش یا واکنش کیفری در سطح حقوق بین‌الملل. پژوهش حقوق کیفری، 11(40)، 105-125.
[2] ضیایی، سیدیاسر و محمدی‌ثقفی، علیرضا (1393). تحریم اشخاص حقیقی از منظر حقوق بین‌الملل با تأکید بر تحریم برخی اتباع ایرانی. مجله حقوقی دادگستری،78(88)، 145-178.
[3]علوی، سیدحسین، حسینی، محمدرضا و رامک، مهراب (1402). بررسی ََِچگونگی اعمال حاکمیت بر قلمرو سایبری ملی به‌مثابه قدرت نرم در پرتو حقوق بین‌الملل. مطالعات قدرت نرم، 13(4)، 35-54.
[4] گوردون، ریچارد، اسمیت، میشل و کورنل، تام (1400). حقوق تحریم. ترجمه سعید باغبان‌کندری. چاپ اول. تهران: اداره چاپ و انتشارت
وزارت امورخارجه.
[5] ماتامفارال، جرمی (1399). تحریم‌های سازمان ملل متحد و حاکمیت قانون. ترجمه مجید عباسی و احمدرضا عصاری. چاپ اول. تهران: بنیاد حقوقی میزان.
[6] نمامیان، پیمان و حسینی، میرهادی (1402). سرکوب اقدام‌های تروریستی با تحریم‌های اقتصادی سازمان ملل متحد. پژوهش‌های حقوق اقتصادی و تجاری، 1(2)، 149-172.
[7] نمامیان، پیمان و حسینی، میرهادی (1403). رویکردها و سازوکارهای رویارویی با پولشویی دیجیتالی در موازین بین‌المللی. پژوهش‌های حقوق مالی و اقتصادی، 1(2)، 149-172.
[8] Abikoye, B., Ebunlomo, U., Stanley Chidozie, A., Adesola O., & Ayodele, O. (2024). Regulatory compliance and efficiency in financial technologies: Challenges and innovations. World Journal of Advanced Research and Reviews, 23(1), 1830-1844.
[9] Adel, A. & Norouzifard, M. (2024). Weaponization of the growing cybercrimes inside the dark net: The question of detection and application. Big Data Cognition and Computation, 8(91), 1-37.
[10] Afina, Y., Buchser, M., Krasodomski, A., Rowe, J., Sun, N. & Wilkinson, R. (2024). Towards a global approach to digital platform regulation: Preserving openness amid the push for internet sovereignty (Research Paper). Chatham House, the Royal Institute of International Affairs. Digital Society Initiative.
[11] Antoniuk, D. (2024, July 19). US sanctions two members of Russian ‘Cyber Army’ hacktivist group. The Record. https://therecord.media/cyber-army-russia-us-sanctions
[12] Alavi, S.H.R. (2024). The evolution of cyber conflicts and its impact on international security: A comprehensive analysis [Tesi di laurea, Università degli Studi di Padova, Scuola di Economia e Scienze politiche, European and Global Studies]. https://thesis.unipd.it/retrieve/9ecfb519-e683-4fb6-8a26-a8d1d129bc21/Thesis-SeyedhamidrezaAlavi.pdf
[13] Al-Qarawee, H.H. (2015). The discourse of ISIS: Messages, propaganda, and indoctrination. In Monica Maggioni & Paolo Magri (Eds.), Twitter and jihad: The communication strategy of ISIS (pp. 145-166). ISPI. Via Clerici, 5.
[14] Bogdanova, I. (2022). The legality of unilateral economic sanctions under public international law. In Unilateral sanctions in international law and the enforcement of human rights: The impact of the principle of common concern of humankind (Vol. 9, pp. 59–158). Brill Nijhoff.
[15] Burgess, A., Hamilton, R. & Leuprecht, C. (2024). Terror on the blockchain: The emergent crypto-crimeterror nexus. In Doron Goldbarsht & Louis de Koker (Eds.), Financial crime, law and governance: Navigating challenges in different contexts (pp. 203-227). Springer.
[16] Chertoff, M., Bury, P. & Richterova, D. (2020). Bytes not waves: Information communication technologies, global jihadism, and counterterrorism. International Affairs, 96(5), 1305-1325.
[17] Davis, S. (2021). Economic sanctions, communication infrastructures, and the destruction of communicative sovereignty. In Sanctions as war: Anti-imperialist perspectives on American geo-economic strategy (Vol. 212, pp. 63-76). Brill.
[18] Dowlah, C. (2025). Economic and financial sanctions of the United States: Legal perspectives. In Economic and
financial sanctions under international law (pp. 28-69). Cambridge University Press.
[19] Douhan, A. (2022). The changing nature of sanctions in the digital age. In Digital transformations in public international law (1st ed., Vol. 317, pp. 99–132). https://sanctionsplatform.ohchr.org/record/20981?ln=en&v=pdf
[20] De Silva De Alwis, R. (2025). Gendering the new international convention on cybercrimes and new norms on artificial intelligence and emerging technologies. Washington Journal of Law, Technology & Arts, 20(2), 1-41.
[21] Erickson, J.L. (2020). Punishing the violators? Arms embargoes and economic sanctions as tools of norm enforcement. Review of International Studies, 46(1), 96-120.
[22] Passalacqua, M. (2024). Online radicalization and cybersecurity: Case study - Belgium [PDF]. University of Bologna. Prepared for Cybersecurity & Cyber Warfare Courses.
[23] Packin, N.G. & Volovelsky, U. (2024). Digital assets, anti-money laundering, and counter financing of terrorism: An analysis of evolving regulations and enforcement in the era of NFTs. In N. G. Packin (Ed.), The Cambridge Handbook of Law and Policy for NFTs (pp. 78-102). Cambridge University Press.
[24] Purcell, J., Schantz, D. & Shire, J. (2023). Terrorismrelated targeted financial sanctions. In C. A. El Khoury (Ed.), Countering the financing of terrorism: Good practices to enhance effectiveness (pp. 113-152). International Monetary Fund.
[25] Pytlak, A. & Lad, S. (2024). The UN Security Council discussescyberthreatstointernationalsecurity: Highlights and takeaways from a Security Council meeting on the cyber threat landscape and implications for international peace and security. The Henry L. Stimson Center. (April 15). https://www.stimson.org/2024/un-security-councilcyber-threats-to-international-security/ 
[26] Giumelli, F., Hoffmann, F. & Książczaková, A. (2021). The when, what, where and why of European Union sanctions. European Security, 30(1), 1-23.
[27] Gul, S. & Ullah, N. (2024). Cybersecurity and international law: Addressing state responsibility in a digitally interconnected world. International Journal of Human and Society (IJHS), 4(3), 601-609.
[28] Jayawickrama, N. (2017). The right to freedom of movement. In The judicial application of human rights law: National, regional and international jurisprudence (pp. 448–489). Cambridge University Press.
[29] Kuleshova, G. (2020). The legal basis of countering cyber-terrorism in Russia and in other countries from the standpoint of its social and political dimension. Russian Journal of Criminology, 14(1), 156-165.
[30] Kuzior, A., Tiutiunyk, I., Zielińska, A. & Kelemen, R. (2024). Cybersecurity and cybercrime: Current trends and threats. Journal of International Studies, 17(2), 220-239.
[31] Nave, E. & Lane, L. (2023). Countering online hate speech: How does human rights due diligence impact terms of service? Computer Law & Security Review, 51, 105884, 1-18.
[32] McDonnell, E. (2024). Challenging externalisation through the lens of the human right to leave. Netherlands International Law Review, 71(2), 119-154.
[33] Miao, M. (2024). Regulating digital platforms through sanctions. Washington International Law Journal, 33(2), 389-452.
[34] Moiseienko, A. (2024). Crime and sanctions: Beyond sanctions as a foreign policy tool. German Law Journal, 25(1), 17-47.
[35] Faraji Dizaji, S. & Murshed, S.M. (2024). External arms embargoes and their implications for government expenditure, democracy, and internal conflict. World Development, 173, 106410, 1-17.
[36] Farber, S. (2025). The evolving nexus of cybercrime and terrorism: A systematic review of convergence and policy implications. Security Journal, 38(29), 1-23.
[37] Fidler, D.P. (2016). Cyberspace, terrorism and international law. Journal of Conflict and Security Law, 21(3), 463-485.
[38] Fidler, M. (2025). Fragmentation of international cybercrime law. Utah Law Review, 3(4), 737-804.
[39] Ferreira, I.C. (2024). Description of the Financial Action Task Force. In The legal status of the Financial Action Task Force in the international legal system (Vol. 7, pp. 8-120). Brill Nijhoff.
[40] Tsesis, A. (2017). Social media accountability for terrorist propaganda. Fordham Law Review, 86(3), 605-631.
[41] Lombardo, G. & El Khoury, C. (2023). Investigating, prosecuting, and sanctioning terrorist financiers. In Chady El Khoury (Ed.), Countering the financing of terrorism: Good practices to enhance effectiveness (pp. 89-112). International Monetary Fund. 
[42] Lemnitzer, J.M. (2022). Back to the roots: The laws of neutrality and the future of due diligence in cyberspace. The European Journal of International Law, 33(3), 789-819.
[43] Li, E. (2019). Fighting the “Three Evils”: A structural  analysis of counter-terrorism legal architecture in China. Emory International Law Review, 33(4), 311-365.
[44] Theodore, O. (2017). How international law can deal with lack of sanctions and binding targets in the Paris Agreement. Journal of Sustainable Development, 10(5), 225-241.
[45] Tran, D. (2018). The law of attribution: Rules for attributing the source of a cyber-attack. Yale Journal of Law & Technology, 20(3), 376-441.
[46] Wood, M. (2013). The role of the UN Security Council in relation to the use of force against terrorists. In Larissa van den Herik & Nico Schrijver (Eds.), Counterterrorism strategies in a fragmented international legal order: Meeting the challenges (pp. 317-333). Cambridge University Press.
[47] Stănciulescu, A. & Andreea, A.M. (2025). Impact of digital platforms on individual rights. In Encyclopedia of contemporary constitutionalism (pp. 1–10). Latest edition.